1 Mei (Dag van de arbeid) SHOWROOM OPEN - Zondag 5 Mei EXTRA OPEN (10:00-14:00) - 9 Mei (Hemelvaartsdag) SHOWROOM GESLOTEN


Ernest Praag

Mijn naam is Ernest Praag, eigenaar en directeur van E&R Classics. Na mijn studie aan de HEAO te Breda ben ik gaan werken als marketing manager bij een postorderbedrijf. Na 10 jaar heb ik aandelen in het bedrijf gekocht en ben ik doorgegroeid naar de functie van algemeen directeur. In 2006 heb ik besloten om mijn aandelen te verkopen en ben ik van mijn oldtimerhobby mijn werk gaan maken.

De groei van ERClassics door de jaren heen
Ik heb in 2008 ERClassics opgericht, waarmee we zijn begonnen in een klein pand in Kaatsheuvel. In de beginfase hadden we 3 segmenten: trouwverhuur van oldtimers, verkoop van oldtimers en de daarbij horende oldtimer werkplaats. In 2010 zijn we verhuisd naar Dongen, waar we door de groei in de loop der jaren van 1 pand naar 6 panden zijn gegaan. Door de drukte hebben we in 2011 besloten om te stoppen met de trouwverhuur en ons volledig te focussen op de verkoop van oldtimers en onze werkplaats.

500 oldtimers en youngtimers op voorraad
Begin 2014 kwam dit prachtige pand in Waalwijk beschikbaar en dit heb ik dan ook gekocht. We hebben alles verhuisd en hier komen de prachtige klassiekers nog beter tot hun recht. Ondertussen hebben we in Waalwijk 3 panden, omdat er anders te weinig capaciteit is voor de hoeveelheid auto’s. Op dit moment hebben we 500 oldtimers en youngtimers op voorraad.

Vanaf de start van E&R Classics in 2008 werken Ron (chef werkplaats) en ik al samen. Na al die jaren gaat dat nog steeds fantastisch goed. Daar mogen we trots op zijn. Daarnaast ben ik er trots op dat we met een gezellig hardwerkend team zijn die allemaal dezelfde passie voor oldtimers delen.   

Mijn allereerste auto was een kanariegele Honda Civic 1e type uit 1973. Deze kostte destijds 750 gulden, wat nu omgerekend zo’n 330 euro is. Ik was enorm blij met deze auto en reed er dan ook veel mee, maar na een tijdje begon hij olie te verbruiken. Niet zomaar een beetje olie, maar ongeveer net zoveel als dat hij benzine verbruikte. Ik had dan ook de bussen olie achter in de kofferbak liggen om deze bij te vullen wanneer dat nodig was. Ik heb in 2018 een volledig gerestaureerd exemplaar gevonden in België en deze een mooi plekje gegeven in mijn eigen collectie.

Mijn droomauto is een Bentley Speed Six uit 1930
Mijn absolute droomauto is een Bentley Speed Six uit 1930 in de kleur Britisch Racing Green. Daarnaast vind ik een Jaguar E-type serie 1 flatfloor outside bonnet lock uit 1961 ook een fantastisch mooie klassieker. Het mooist vind ik de Jaguar in gunmetal grey met een blauw interieur.

Stel, je zou iemand een lift moeten geven. Wie zou dat zijn en waarom?
Er zijn heel veel mensen die ik een lift zou willen geven, daarvoor zouden we een oldtimer bus moeten huren…

Vanuit mijn voorliefde voor muziek zou ik kiezen voor Bruce Springsteen. Toen ik (lang geleden) 18 jaar was heb ik als eerste concert de Tunnel of Love-tour van Bruce Springsteen bezocht. Tot op de dag van vandaag is dat het beste concert wat ik meegemaakt heb. Naast de tomeloze energie en muzikale kwaliteiten ben ik in de loop der jaren de songteksten (allen door hem geschreven) en de manier waarop levensvraagstukken in muziek en teksten vertolkt worden nog meer gaan waarderen.

Vanuit mijn voorliefde voor sport zou ik (postuum) kiezen voor Johan Cruijff. Daar is (denk ik) weinig toelichting voor nodig.

Wat is je leukste auto gerelateerde herinnering?
Mijn eerste oldtimer kocht ik toen ik 18 jaar was. Ik wilde eigenlijk een 1957 Chevrolet Bel Air kopen maar die kon ik als student niet betalen. Dus kocht ik een Opel Olympia Rekord P1, die leek er qua model het meeste op en die kon ik wel betalen. Die klassieker heb ik destijds met behulp van een vriend helemaal gerestaureerd en we zijn er zelfs mee op vakantie geweest naar België, Duitsland en Frankrijk. Daar hebben we veel plezier mee gehad, zowel tijdens het werken aan de auto als op vakantie. Het mooiste detail vond ik toch wel het (originele) rolgordijntje dat je door aan een kettinkje in het dashboard te trekken voor de radiator omhoog kon trekken. Dit was ervoor bedoeld om in de winter de motor van de Opel sneller warm te krijgen.


Wat maakt een werkdag bij ERClassics zo leuk voor jou?
Als ik 's ochtends de deuren van de ERClassics showroom open, komt er een lichte geur van olie en benzine mij tegemoet. Een geur die je opsnuift als autoliefhebber. Vervolgens doe ik het licht aan en stralen honderden oldtimers en youngtimers, ieder van een ongekende eigen schoonheid in kleur, chroom, rubber en vormgeving mij tegemoet. Wat een mooie ontvangst iedere dag. Vervolgens drinken we met de groep een kop koffie, lachen we om leuke verhalen en dan gaan we lekker werken aan onze liefhebberij en doen we onze uiterste best om te zorgen voor tevreden klanten. Ik heb van mijn hobby mijn werk mogen maken, hoe mooi kan het zijn!

Oldtimers hebben voor mij een speciale betekenis
Oldtimers hebben voor mij altijd al een speciale betekenis gehad. Ik geniet nog elke dag van de klassieke schoonheid die deze auto’s ons stuk voor stuk te bieden hebben, de techniek waarmee ze in elkaar zitten en natuurlijk het prachtige unieke geluid wat ze produceren.

www.ernestpraag.com