E&R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, The Netherlands
+31 416 751 393

NL EN US DE FR
Zondag 3 December is onze showroom EXTRA OPEN van 12:00 tot 16:00

Porsche 914

In de late jaren 60, waren zowel Porsche als Volkswagen toe aan nieuwe modellen; Porsche was op zoek naar een vervanger voor hun entry-level 912 en Volkswagen wilde een nieuwe sportcoupe om de Karmann Ghia te vervangen. Destijds werd de ontwikkeling van Volkswagen auto's grotendeels vervaardigd door Porsche. Ferdinand Piëch, verantwoordelijk voor onderzoek en de ontwikkeling bij Porsche, was eindverantwoordelijk voor het 914-project. Oorspronkelijk was het plan om de auto te verkopen met een platte 4-cilinder motor als Volkswagen en met een platte 6-cilinder motor als een Porsche, maar Porsche besloot tijdens de ontwikkeling dat het zakelijk riskant zou zijn om Porsche en VW dezelfde body te laten gebruiken, en overtuigde Volkswagen om beide versies als Porsche's te verkopen in Noord-Amerika.

Porsche Oldtimers te koop

De eerste 914 prototype werd gepresenteerd op 1 maart 1968. Echter, de situatie werd gecompliceerd nadat Volkswagen voorzitter Heinz Nordhoff overleed op 12 april 1968. Zijn opvolger, Kurt Lotz was niet verbonden met de Porsche dynastie, met als gevolg dat de mondelinge overeenkomst tussen VW en Porsche kwam te vervallen. Naar de mening van Lotz's, had Volkswagen alle rechten op het model, en geen aarzeling om het te delen met Porsche zolang ze de kosten niet zouden delen. Door deze beslissing mislukte het prijs en marketing concept voor de 914 nog voordat de serieproductie begonnen was. Als gevolg hiervan, ging de prijs van het chassis aanzienlijk omhoog, en de 914/6 koste bijna net zoveel als de 911T. De 914/6 verkocht niet zo goed, terwijl de veel minder dure 914/4 Porsche's best seller werd tijdens zijn model run.

Porsche 914 kopen?

VW versies hadden oorspronkelijk een 80 pk brandstof-ingespoten 1,7L flat-four motor, gebaseerd op de Volkswagen luchtgekoelde motor. De Porsche 914/6 variant had een carbureted 110pk 2.0L flat-six motor uit de 1969 911T. De 4-cilinder auto's werden verkocht als Volkswagen-Porsches door Europese VW dealers. Slechte verkoopcijfers en stijgende kosten zorgde ervoor dat productie van de 914/6 variant in 1972 gestaakt moest worden, na het produceren van 3.351 eenheden. Deze werd vervangen door een variant aangedreven door een nieuwe 100 pk 2.0L, brandstof-ingespoten versie van de Volkswagen Type 4 motor in 1973. In 1974 werd de 1.7 L motor vervangen door een 85 pk 1.8 L, en het nieuwe Bosch L-Jetronic injectiesysteem werd aan Amerikaanse auto's toegevoegd. Productie van de 914 eindigde in 1976. De 2.0 L flat-vier motor bleef in gebruik bij de 912E, wat gezien werd als een entry-level model totdat de 924 werd geïntroduceerd. De 914 was Motor Trend's Import Auto van het Jaar in 1970. Een 914/6 GT won de GTS-klasse en eindigde als zesde in de 24 Hours of Le Mans in 1970.

Porsche 914

E & R Classics, uw Porsche Oldtimer specialist!

Klik hier voor onze voorraad

Wat zijn de voordelen om bij ER Classics een Porsche 914 klassieker te kopen?
- Groot assortiment klassieke auto's te koop
- Alle oldtimers zijn door onze eigen werkplaats grondig gecontroleerd
- APK, laswerk en interieur werkzaamheden voor uw Porsche 914 oldtimer
- Alle werkzaamheden aan uw klassieker kunnen door onze oldtimer specialisten gedaan worden.
- Reparaties, onderhoud en speciale wensen aan uw classic car
- Volledige restauratie van uw Porsche 914 klassieke auto
- Wij kunnen uw oldtimer overal in Europa afleveren

Direct naar voorraad