E&R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, The Netherlands
+31 416 751 393

NL EN US DE FR
1 November (Allerheiligen) OPEN - Zondag 5 November EXTRA OPEN van 12:00 tot 16:00

Jaguar XK140

De Jaguar XK140 is een sportwagen geproduceerd door Jaguar tussen 1954-1957. Het was de opvolger van de XK120. Upgrades waren o.a. meer interieurruimte, betere remmen, grotere veerwegen en telescopische schokdempers. De XK140 werd eind 1954 geïntroduceerd en verkocht als 1955 model. Enkele uiterlijke wijzigingen waren voor-en achterbumpers met overriders, en knipperende richtingaanwijzers boven de voorbumper. Het rooster bleef dezelfde grootte maar werd eendelig en met minder en bredere verticale balken. De Jaguar badge kwam op de grille. Een chromen sierstrip liep langs het midden van de motorkap en het kofferdeksel. Een embleem op de kofferklep bevatte de woorden "Winnaar Le Mans 1951-3". De auto was comfortabeler voor lange bestuurders door het verplaatsen van de motor, firewall en dash waardoor de beenruimte toenam met 3 centimeter. Twee 6-volt accu's, een in elke voorvleugel werden gemonteerd op de FHC, maar Drop Heads en de Open Two Seater had een 12-volt batterij, in de voorvleugel aan de passagierszijde geïnstalleerd. De XK140 werd aangedreven door de Jaguar XK motor met de SE wijzigingen van de XK120. De C-type cilinderkop, overgebracht uit de XK120 catalogus (210 pk bij 5750 tpm bruto) was optioneel. In 1956 was de XK140 de eerste Jaguar sportwagen aangeboden met automatische transmissie. Net als bij de XK120, waren spaakwielen en dubbele uitlaten optioneel. De meeste XK140s in de Verenigde Staten hadden spaakwielen.

Jaguar Oldtimers te koop

De Roadster (Open Two Seater in Amerika) had een lichte canvas top die uit het zicht achter de stoelen opgevouwen kon worden. Het interieur en dashboard waren van leer. Net als de XK120 Roadster, had de XK140 had een afneembaar canvas en plastic side curtains op lichtmetalen barchetta type deuren. De hoek van de voorkant van de deuren veranderde van 45 naar 90 graden. De Drophead Coupe had een zwaardere canvas top opgeborgen achter de stoelen, vaste voorruit geheel met het chassis, wind-up zijruiten, en een kleine achterbank. Het had ook walnut-gefineerd dashboard en deur strips. De Fixed Head Coupe had dezelfde interieurbekleding en achterbank als de DHC. Het prototype Fixed Head Coupe behield het XK120 Fixed Head dak-profiel, met de voorste vleugels en deuren hetzelfde als de Drophead. Eenmaal in productie, werd het dak verlengd en het scherm verder naar voren geplaatst, er kwamen kortere spatborden en langere deuren, waardoor meer beenruimte werd gecreëerd.

Jaguar XK140 kopen?

Realistisch gezien kon een stock XK-140 SE een topsnelheid van 120-125 mph bereiken. Road & Track's XK-140 MC test in juni 1955 noteerde een beste 2-way gemiddelde van 120,3 mph. Beste 1-way run was 121,1 mph. Sports Cars Illustrated's test van hetzelfde model in augustus 1957 had een snelste 2-way gemiddelde van 121 mph. Hun beste 1-way run was 124 mph. Acceleratietijden van 0 naar 60 mph waren 8,4 seconden en 9,1 seconden. Alleen de R&T test probeerde van 0 naar 100 mph, die 26,5 seconden duurde.

Jaguar XK140

E & R Classics, uw Jaguar Oldtimer specialist!

Klik hier voor onze voorraad

Wat zijn de voordelen om bij ER Classics een Jaguar XK140 klassieker te kopen?
- Groot assortiment klassieke auto's te koop
- Alle oldtimers zijn door onze eigen werkplaats grondig gecontroleerd
- APK, laswerk en interieur werkzaamheden voor uw Jaguar XK140 oldtimer
- Alle werkzaamheden aan uw klassieker kunnen door onze oldtimer specialisten gedaan worden.
- Reparaties, onderhoud en speciale wensen aan uw classic car
- Volledige restauratie van uw Jaguar XK140 klassieke auto
- Wij kunnen uw oldtimer overal in Europa afleveren

Direct naar voorraad