E&R Classics
Kleiweg 1 5145NA Waalwijk, The Netherlands
+31 416 751 393

NL EN US DE FR
Zondag 3 December is onze showroom EXTRA OPEN van 12:00 tot 16:00

Jaguar XK120

De Jaguar XK120 is een sportwagen geproduceerd door Jaguar tussen 1948-1954. Het was Jaguar's eerste sportwagen sinds de SS 100, waarvan de productie stopte in 1940. De XK120 was beschikbaar als open 2-zits en roadster op de 1948 London Motor Show, als een show auto voor de nieuwe Jaguar XK motor. Het display model was het eerste prototype, dat bijna identiek was aan de productie auto's. De roadster was een succes, waardoor William Lyons (Jaguar oprichter en design baas) besloot om het in productie te brengen. Beginnend in 1948, de eerste 242 auto's hadden houten raamwerk open tweezitter frames met aluminium panelen. Begin 1950 werd productie overgeschakeld naar de 1cwt of 51kg zwaardere all-steel. De "120" kreeg zijn naam door de 120mph topsnelheid van de aluminium auto's, waarmee het 's werelds snelste productie-auto op het moment van de lancering was. In 1949 werd de eerste productie-roadster geleverd aan Clark Gable. Uiteindelijk was de XK120 verkrijgbaar in twee open versies, eerst als een open tweezitter (in de VS bekend als de roadster), vervolgens als een Drophead Coupe (DHC) in 1953; en in 1951 ook als een gesloten (of fixed head) coupé (FHC). Op 30 mei 1949, op de lege snelweg Oostende-Jabbeke in België, een prototype XK120 behaalde een gemiddelde van 132.6mph in tegengestelde richtingen. In 1950 en 1951, op een dwarshelling ovale baan in Frankrijk, XK120 roadsters haalde gemiddeld over de 100mph voor 24 uur en meer dan 130mph voor een uur. In 1952 haalde een FHC talrijke wereldrecords voor de snelheid en de afstand bij het gemiddelde van 100 mijl per uur gedurende een week. Roadsters waren ook succesvol in de racerij en rallysport.

Jaguar Oldtimers te koop

De eerste roadsters, werden gebouwd tussen eind 1948 en begin 1950. Vanaf modeljaar 1950 werden alle daaropvolgende XK120s in massa geproduceerd met steel-pressed frames. De DHC en FHC versies, meer luxueus ingericht dan de roadsters, hadden wind-up vensters en ook hout fineer op het dashboard en interieur deur caps. Met aluminium cilinderkoppen en dubbele side-draft SU carburateurs, de dubbele bovenliggende nokkenas 3.4L straight-6 XK motor was relatief geavanceerd voor een in massa geproduceerd voertuig van die tijd. Met een standaard 8 : 1 compressieverhouding ontwikkelde het 160bhp, met 80 octaan brandstof. De meeste van de vroege auto's werden ge-exporteerd; de 7 : 1 lagere compressie-versie met verminderde prestaties, waren bestemd voor de Britse markt. De Jaguar fabriek voorzag de media van roadsters met hogere compressieverhouding. Journalisten konden een optimale performance van het model in België te testen, op een lang, recht stuk weg tussen Jabbeke en Oostende. Het XK motor basisontwerp (later gewijzigd in 3,8 en 4,2 liter versies) bestond tot de late jaren 1980. Alle XK120s hadden een onafhankelijke torsiestang voorwielophanging, semi-elliptische bladveren aan de achterzijde, recirculerende bal besturing, telescopisch verstelbare stuurkolom, en all-round 12'' trommelremmen die gevoelig waren voor verslijting. Sommige auto's waren uitgerust met aluminium vinnen trommelremmen om het verslijten tegen te gaan. De roadsters lichtgewicht canvas top en afneembare sidescreens opgeborgen uit het zicht achter de stoelen, en de barchetta-stijl deuren had geen externe handgrepen; in plaats daarvan was er een intern pull-cord, toegankelijk via een klep in het sidescreen. De voorruit kan worden verwijderd om het te vervangen door aeroscreens. De Drophead Coupe (DHC) had een gewatteerde, gevoerd canvas top, die gevouwen op het achterdek achter de stoelen toen teruggetrokken, en roll-up vensters met opening kwartaal lichten. De vlakke glazen 2-delige voorruit is gevestigd in een stalen frame dat werd geïntegreerd met het lichaam en in dezelfde kleur geschilderd. Dashboards en deur-caps in zowel de DHC en de FHC werden hout gefineerd, terwijl de meer spartaanse roadsters waren bekleed met leder. Alle modellen hadden verwijderbare slobkousen over de achterste wielkasten, die de gestroomlijnde look versterkt. Op auto's met optionele center-lock spaakwielen werden de slobkousen weggelaten. Vanaf 1953 waren verchroomde spaakwielen optioneel. Naast de spaakwielen, had de Special Equipment versie (de zogenaamde M-versie in de Verenigde Staten) meer power, stijvere vering en een dubbele uitlaat.

Jaguar XK120 kopen?

In november 1949 teste The Motor magazine een XK120 roadster. Deze pre-productie auto geregistreerd als HKV 455, was het eerste prototype gebouwd. Het was ook het 1948 London Motor Show showmodel. Bij het testen, had de auto een 8 : 1 compressieverhouding, voorzien van een bodemplaat, kap en sidescreens geinstalleerd. Het magazine meldde een topsnelheid van 124.6mph, acceleratie van 0 naar 60 mph in 10,0 seconden en een brandstofverbruik van 19,8 mijl per imperial gallon.

Jaguar XK120

E & R Classics, uw Jaguar Oldtimer specialist!

Klik hier voor onze voorraad

Wat zijn de voordelen om bij ER Classics een Jaguar XK120 klassieker te kopen?
- Groot assortiment klassieke auto's te koop
- Alle oldtimers zijn door onze eigen werkplaats grondig gecontroleerd
- APK, laswerk en interieur werkzaamheden voor uw Jaguar XK120 oldtimer
- Alle werkzaamheden aan uw klassieker kunnen door onze oldtimer specialisten gedaan worden.
- Reparaties, onderhoud en speciale wensen aan uw classic car
- Volledige restauratie van uw Jaguar XK120 klassieke auto
- Wij kunnen uw oldtimer overal in Europa afleveren

Direct naar voorraad